De SKG heeft als doel toe te werken naar een robuuste kennisbasis en -netwerk voor duurzame gebiedsontwikkeling. De kennisinfrastructuur die wij voorstaan moet nieuwe opgaven, werkwijzen en oplossingen in het vakgebied kunnen signaleren en er betrouwbare kennis over ontwikkelen en verspreiden. Dit doen we aan de hand van vier samenhangende kerndoelstellingen.
De missie van de SKG valt uiteen in vier samenhangende kerndoelstellingen:
In 2023 is de strategie van de SKG Leerstoel Gebiedsontwikkeling in gesprekken met het bestuur herijkt. Daarbij zijn de kernactiviteiten van de leerstoel – ontwikkeling, bundeling, overdracht en toepassing van kennis – gespecificeerd tot negen doelstellingen. Een aantal daarvan worden al geruime tijd door de leerstoel omgezet in acties en producten, zoals GO-onderzoek, GO-platformen, GO-casuïstiek. Andere doelstellingen worden nog niet of niet direct door de leerstoel uitgevoerd, zoals het verzamelen en analyseren van data die relevant zijn voor het vakgebied. Met het ontwerpen, toepassen en evalueren van een aanpak is de leerstoel pas recent gestart, in het kader van de Regionale Investerings Agenda’s (RIA’s). Onder GO-inspiratie verkent en ontsluit de leerstoel met de redactie van Gebiedsontwikkeling.nu voorbeelden uit andere sectoren en kunstuitingen: frisse ideeën, disruptieve innovaties en radicale perspectieven kunnen zo het vakgebied helpen zichzelf te bevragen en te vernieuwen.
Met Gebiedsontwikkeling.academy ontwikkelt de leerstoel een onderwijsportal: waar GO.nu een platform is voor de nodige vakpublicaties en opinie, is de behoefte aan betrouwbaar GO-onderwijs de afgelopen jaren ook sterk in opkomst geraakt. De vernieuwde, deels gedigitaliseerde MCD-opleiding zal op dat platform, naast een AI-ondersteunde kennisbibliotheek én leeromgeving worden ontwikkeld en aangeboden.
Naast de vier kerndoelstellingen die voortkomen uit de missie en de negen kerndoelstellingen in de figuur hierboven, zijn samen met het SKG bestuur hierop aansluitend vier speerpunten geformuleerd:
Door de groei van de SKG kan er geïnvesteerd worden in het team van de leerstoel, dat zich dagelijks inzet voor het ontwikkelen, effectief communiceren en doen doorwerken van kennis in de Nederlandse praktijk. Naast het publiceren van kennis en het organiseren van bijeenkomsten is ook het (door)ontwikkelen van onderwijs op bachelor, master, en professioneel niveau onderdeel van de aanpak. Ook dat vraagt om capabele en bevlogen teamleden die zich vanuit de Faculteit Bouwkunde van de TU Delft inzetten om, ook in samenwerking met andere universiteiten en kennisinstellingen, te werken aan de nieuwe vormen van kennisoverdracht. Het nieuwe platform gebiedsontwikkeling.academy komt uit deze activiteiten voort.
De gebiedsontwikkelingspraktijk verbreedt zich door ruimtelijke uitdagingen op het terrein van mobiliteit, energie en klimaat. Op Gebiedsontwikkeling.nu wordt daarom meer aandacht besteed aan (inter)disciplinaire en verbindende kennis, instrumenten en praktijkvoorbeelden. Het platform moet een breder en dieper bereik krijgen in de wetenschap en Nederlandse praktijk. Het zal voor ieder die zich professioneel op gebiedsontwikkeling wil richten— beginnend én ervaren, operationeel én verdiepend—wat te bieden hebben.
Het publiek-private profiel van de stichting, de wetenschappelijke verankering aan de TU Delft én de gebiedsgerichte oriëntatie van de leerstoel is uniek in Nederland. De SKG is hiermee complementair aan praktijknetwerken als het Watertorenberaad en werkt actief samen met instituten als Platform31, het Planbureau voor de Leefomgeving of Vereniging Deltametropool.
Het doel van dit normatieve, strategische speerpunt is het ontwikkelen en aanjagen en uitwerken van een eigentijdse sturingsfilosofie voor de ruimtelijk ontwikkeling van Nederland. Als er gestaag kan worden geïnvesteerd in integrale gebiedsopgaven en krachtig uitvoering kan worden gegeven aan de (her)ontwikkeling van een duurzame leefomgeving, dan is de missie van de SKG immers geslaagd. De vele kennisvragen rondom gebiedsontwikkeling in de praktijk bewijzen echter: er staat ons nog veel te doen!