Promotieonderzoek Sociale Duurzaamheid

Sociale duurzaamheid: wat is het en hoe dragen we eraan bij via gebiedsontwikkeling?

Hoewel in het ruimtelijke debat momenteel veel aandacht wordt besteed aan sociale doelen zoals inclusie, diversiteit en gelijke kansen, gaat het realiseren van sociaal duurzame leefomgevingen gepaard met vele vragen en onduidelijkheden. Wat is bijvoorbeeld een ‘goede sociaal duurzame’ leefomgeving? En wat kunnen we doen in gebiedsontwikkeling om daaraan bij te dragen?

Het promotieonderzoek van Céline Janssen gaat over de vraag hoe governance processen in gebiedsontwikkeling, oftewel de formele en informele samenwerkingen tussen publieke, private en maatschappelijke partijen rondom een gezamenlijk doel, de sociale duurzaamheid in gebieden beïnvloeden. In de brede zin draait sociale duurzaamheid om het streven de leefkwaliteit van mensen te verbeteren in zowel huidige als toekomstige generaties. Hierachter gaan verschillende waarden schuil, zoals diversiteit, democratie, sociale rechtvaardigheid, individueel welzijn, collectief welzijn en sociale cohesie. Sociale duurzaamheid is dus een overkoepelend en pluralistisch begrip, dat wil zeggen: een begrip dat met veel waarden geladen is.

In haar onderzoek interpreteert Céline deze veelzijdigheid met behulp van de ‘Capability Approach’. Dit is een rechtvaardigheidsbenadering vanuit de economische en politieke theorie, die de individuele mens centraal stelt en zich specifiek richt op de werkelijke mogelijkheden die een persoon heeft om de dingen te kunnen doen waar hij/zij waarde aan hecht. Dit nieuwe perspectief biedt allerlei aanknopingspunten om de processen in gebiedsontwikkeling te herinterpreteren. In wezen verlegt deze benadering dominante focus in gebiedsontwikkeling op fysieke voorzieningen, zoals woningen, openbare ruimtes, infrastructuur, parken, naar de ervaarde leefkwaliteit van personen, oftewel iemands persoonlijke capabilities.

Via Nederlandse en buitenlandse casestudies (in Amsterdam, Rotterdam, Wenen en Helsingbörg in Zweden)) onderzoekt Céline welke manieren van governance succesvol zijn in het sturen op de ‘mens’ als einddoel van projecten. Bijvoorbeeld via nieuwe samenwerkingen tussen ontwikkelende en beherende partijen zoals vastgoedontwikkelaars, gemeenten, sociaal-maatschappelijke organisaties, lokale ondernemers en burgerinitiatieven, maar ook via institutionele inbedding zoals in regelgeving, beleid, en ontwikkelingscultuur.

Dit onderzoek bevindt zich momenteel in de laatste fase. Nieuwsgierig naar eerste resultaten? Bekijk onderaan de kennisproducten of lees verder via deze blogs:

Promotieonderzoek Sociale Duurzaamheid

Céline Janssen

Bij de Leerstoel Gebiedsontwikkeling TU Delft doe ik promotieonderzoek over sociale duurzaamheid bij gebiedsontwikkeling. Wil je meer weten? Stuur mij een mailtje via celine.janssen@tudelft.nl